Friday, May 24, 2013

BBC -- Apa langkah seterusnya?

Aku tidak menjangka pertemuan dand bisikan oleh seorang sahabat baharu sejurus sebelum waktu Juma'at tadi masih bermain di minda dan terngiang-ngiang di telingaku. Aku sebenernya udah jemu dan mual dengan cerita2 politik. namun yang ini kira berbeda, ngak pantas aku biairin berlalu begitu aja. teman itu berbisik bahawa BBC seharusnya diangkat pada setiap minggu walau sepatah ayat di atas mihrab bersama para khotib seluru Malaya dan Melaysia Timur pada anggaran 10ribu mesgid nescaya JIHAD EKONOMI muslim akan berjaya dan kita akan berjaya 100 persen selepas 270 kali diperdengarkan dalam 5 tahun yang akan datang. aku pikir ia bisa berjaya dan bisa membina empayar saudagar muslim sekali lagi. kita tidak mencari jauh -- hanya satu kejiranan sahaja.\

Dan aku juga pikirin aku ini punyai banyak darah INDONESIA. aku bangga berdarah bugis, aceh, minang, banjar dan sedikit batak. dan tercampur dengan darah kedah merong mahawangsa. bayangkan kalau aku ini hidup 200 tahun yang lalu mungkin beribu2 manusia yang menentang aku dan bangsaku telah ku kuburkan. namun kelahiran selepas 2 hari Malaysia ditubuhkan, peluang sebegitu sudah tidak wujud lagi; sekarang sudah ada mahkamah, polis, askar dan sebagainya -- dulu mungkin hanya ada bupati, pak penghulu yang boleh ditipu hidup2.

Berbalik kepada BBC, jalannya amat jelas -- Melayu Muslim SeBangsa SeAgama hanya sepelaung jauhnya atau hanya 2 jam pertemuan dua kota KUL-JKT. Aduh aku rasa sungguh aneh namun pingin jua mau lihat penyatuan bisnes dua negara ini bagi tujuan halallan-thoyibban untuk memasuki tekak usus dan seterusnya keluar melalui rektum. Dan darahnya juga 100 persen halallan-thoyibban.

Ah, setakat itu dulu, aku mau minggir dulu.
//rashidali...dengarin nyanyian anak kesayanganku ini TEGAR!

No comments: